25 listopada 2021 r. w Polanicy Zdrój w ramach II Dolnośląskiego Forum Gospodarczo Samorządowego organizowanego przez Fundację Rozwoju Subregionu Wałbrzyskiego odbył się panel dyskusyjny pt. „Polska Smakuje – lokalni producenci jako element marketingu w turystyce”.  Uczestnicy rozmawiali o tym jak budować markę lokalnych produktów i wykorzystywać je w turystyce.

Moderatorem spotkania był Pan Tomasz Krzeszowiec  dyrektor wrocławskiego oddziału Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa. W panelu uczestniczyli Pani Malwina Pasternak z serowarni Lutomierskiej, Pan Przemysław Demków z Winnicy i Winiarni Celtica z Sobótki, Pan Łukasz Czech – wiceprezes Uzdrowisk Kłodzkich, właściciela marki “Staropolanka”, Łukasz Ciołek prezes spółki INTERFERIE S.A, Eugeniusz Stain – dyrektor INTERFERIE Medical SPA Świnoujście i Jarosław Brzeźnicki prezes Ośrodka Hodowli Zarodowej Przerzeczyn-Zdrój. 

„Polska Smakuje” to kampania marketingowa, której celem jest zbudowanie marki polskiej żywności. Kampania, poprzez zastosowanie znaku reklamowego i prostego; chwytliwego hasła ma za zadanie zakorzenić wśród konsumentów świadomość o najwyższej jakości żywności. Aby produkt był zakwalifikowany do kampanii musi spełniać najwyższe i rygorystyczne standardy jakościowe, sanitarne i smakowe. 

Dyskusja rozpoczęła się od zaprezentowania charakteru działalności poszczególnych przedsiębiorców. Ze względu na dużą ilość uczestników i szeroki zakres ofert, które świadczą  publiczność miała okazję wysłuchać opinii i specyfiki z branż rolniczej, turystycznej, produkcyjnej, usługowej, wypoczynkowej i  uzdrowiskowej. Każdy z uczestników przedstawił jakich metod marketingowych używa do zachęcenia potencjalnych klientów, jakie inwestycje podejmuje w rozwój, z jakich metod technicznych korzysta odpowiednio dla swojej działalności oraz jakie przeszkody stoją na drodze do intensywnego rozwoju. 

„Mówi się w turystyce,  że nasi goście stają się bardziej multisensoryczni. Potrzebują różnego rodzaju doznań; nie tylko zapachu, smaków, wygodnej poduszki, nie tylko wygodnego pobytu, nienachalnych recepcjonistów, ale też tej całej obudowy wynikającej z lokalnych uwarunkowań. To co zaobserwowaliśmy również w Interferiach, to taką coraz śmielej budującą się turystykę gastronomiczną. Podróżowanie za targami chleba, serów czy piwa; te wszystkie lokalne imprezy, które są rozsiane po Dolnym Śląsku , związane ze smakami regionu sprawiają, że nasi goście mogą sobie znaleźć pokój w Świeradowie (Zdrój-red.) czy Szklarskiej Porębie  i regionować  po poszczególnych eventach.” – powiedział Pan Łukasz Ciołek o obecnym trendzie w turystyce krajowej. 

Kluczową  konkluzją rozmowy czwartego panelu w II Dolnośląskim Forum Gospodarczo-Samorządowym był fakt o tym, że obecnie podmioty z branży turystycznej powinny rozszerzać swoją ofertę dla klienta o usługi dodatkowe, często nie związane z branżą na której działają. Tyczy się to też przedsiębiorstw ogólnie mówiąc produkcyjnych, które wchodzą turystykę, aby poszerzyć swoją ofertę co daje korzyści płynące z marketingu. Dlatego właśnie ośrodek Interferie Medical SPA ze Świnoujścia oprócz bazy hotelowej prowadzi również browar o charakterze lokalnym. Wytwórnia Serów w Lutomierzu i OHZ Przerzeczyn-Zdrój to podmioty nastawione na produkcję. Jednak obie firmy oferują ponad to warsztaty dla grup zorganizowanych czy lekcje edukacyjno-pokazowe z wytwarzania serów czy w przypadku OHZ  procesu produkcji mleka. 

Ważnym aspektem działalności turystycznej okazało się wzajemne partnerstwo i działalność w organizacjach czy akcjach promocyjnych np. szlaków turystycznych. Wagę tego zagadnienia podkreślała Pani Malwina Pasternak z Wytwórni Serów z Lutomierza: 

„Nie byłoby mnie stać na reklamę w telewizji lokalnej czy na większą skalę. Właśnie takie ośrodki jak KOWR czy Dolnośląska Organizacja Turystyczna, oni właśnie wszyscy budują markę, tworzą różne szlaki, mapy i to nam właśnie pomaga. My się wszyscy polecamy, bo w Wojsławicach można znaleźć nasze ulotki czy w Twierdzy Srebrnogórskiej i chętnie te duże obiekty nas promują. Dzięki temu coraz częściej, nie wiedząc o tym znajdujemy się w jakiś przewodnikach czy na blogach turystycznych. (…) Takie sieciowanie produktów w różnych szlakach ma największy sens, bo zasięgi tych działań są ogromne”

Po zakończonej dyskusji uczestnicy udali się na wycieczkę studyjną do polanickiej stacji pompowania i rozlewni wody mineralnej „Staropolanka”. Można tam było zapoznać się z całym procesem pozyskania, uzdatniania wody do spożycia, rozlewania, dystrybucji  i marketingu firmy. 

 

Tekst i Foto: Remigiusz Biały