Droga krajowa nr 8 w Polsce jest najdłuższą drogą w Polsce i ma długość prawie 850 km i prowadzi od granicy z Czechami w Kudowie Zdroju do granicy z Litwą w Budzisku. Stanowi polski odcinek międzynarodowej trasy E67.
Obecnie wykonywane jest Opracowanie Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowego dla zadania pod nazwą: „Rozbudowa drogi krajowej nr 8 na odcinku Wrocław (Magnice) – Kłodzko wraz z budową obwodnic miejscowości”.
We wrześniu 2019 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę nowelizującą Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Nakłady na inwestycje na sieci dróg krajowych, realizowane ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, zostały zwiększone o 7 mld zł. Dzięki przyjętym zmianom dodatkowe środki zostały przeznaczone na realizację m.in. dolnośląskiego odcinka drogi ekspresowej S8 od Kłodzka do Wrocławia (Magnice) oraz drogi ekspresowej S5 Bolków -Sobótka.
4 września 2020 roku do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) we Wrocławiu złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla odcinka III Łagiewniki – Wrocław Magnice). Natomiast 20 października 2020 roku złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla odcinka II Ząbkowice Śląskie – Łagiewniki, czyli środkowego odcinka. Dla obu odcinków drogi S8 RDOŚ wszczął postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Trwają prace nad złożeniem wyjaśnień do raportów o oddziaływaniu na środowisko dla obu odcinków dogi. Spodziewamy się, że w I kwartale 2021 r. RDOŚ wystąpi o opinie do organów tj. Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie i Dolnośląskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego we Wrocławiu oraz, że zostanie wszczęte postępowanie z udziałem społeczeństwa.
Ostatni odcinek I tj. Kłodzko – Ząbkowice Śląskie, z uwagi na planowana obwodnicę Złotego Stoku, zostanie podzielony na dwa mniejsze fragmenty Bardo – Ząbkowice Śląskie, Bardo – Kłodzko. Złożenie wniosku o DŚU dla odcinka Bardo – Ząbkowice Śląskie planowane jest w pierwszej połowie I kw. 2021 roku.
DŚU jest niezbędna do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), wydawanej na podstawie ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.
Do wniosków o wydanie DŚU został dołączony raport o oddziaływaniu przedmiotowej inwestycji na środowisko. Jest to jeden z elementów procedury oceny oddziaływania na środowisko przeprowadzanej przez RDOŚ we Wrocławiu przed wydaniem DŚU. W raporcie dokonano szczegółowych prognoz oddziaływania budowy drogi ekspresowej S8 w zakresie hałasu, zanieczyszczeń powietrza, jakości wód oraz na inne komponenty środowiska (rośliny, zwierzęta, klimat, krajobraz, zdrowie i życie ludzkie). Na podstawie wymienionych wyżej analiz wskazane zostały działania minimalizujące i kompensujące wpływ inwestycji na środowisko. Określona została m.in. lokalizacja i parametry przejść dla zwierząt, zabezpieczeń akustycznych, urządzeń ochrony wód, zakres nadzoru przyrodniczego itp. Każda osoba zainteresowana tą kwestią będzie miała możliwość zapoznania się z ww. raportem na etapie procedury z udziałem społeczeństwa, która zostanie przeprowadzona przez RDOŚ we Wrocławiu w trakcie postępowanie w sprawie wydawania DŚU.
RDOŚ, na podstawie zgromadzonych materiałów i analiz, w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, wskaże wariant drogi S8 przeznaczony do dalszych prac nad Koncepcją Programową i ostatecznie do realizacji oraz określi dla niego środowiskowe uwarunkowania.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział we Wrocławiu.